Een website kan een belangrijke rol spelen bij de promotie van een organisatie en om de klanten op de hoogte te houden van wat er gaande is. Maar dat niet alleen, die kan ook een essentiële functie hebben binnen de bedrijfsprocessen. Veel organisaties zijn op een heel andere manier gaan werken. Kijk bijvoorbeeld maar naar webwinkels, banken en ook de overheid. Overal komt het woord virtueel voor te staan, zoals een virtueel loket. Dus alvorens een website te laten maken, zal men goed moeten nadenken over de rol die de website in de organisatie gaat hebben. Een website alleen voor promotie komt heel weinig voor.
Waarvoor
Waarvoor gaat de website gebruikt worden. Op het web zijn heel veel voorbeelden te vinden. Er kan echter een deel van een website zijn, dat alleen voor intern gebruik is. De scheiding tussen website, webapplicaties en de gegevensverwerking vervaagt. Een klant vult op de website een bestelformulier in en dat gaat vervolgens naar verkoop, magazijn, expeditie, facturering en administratie. Iedere afdeling doet weer wat anders met de gegevens. Een aantal processen zal op zijn minst kleine veranderingen ondergaan door het gebruik van een website dat verder gaat dan promotie.
Realisatie
Nadat het doel van de website is vastgesteld, komt de realisatie. Dat betekent niet alleen de stijl van de webpagina’s, maar ook de achterliggende techniek. De website moet een structuur hebben, die door bezoekers snel kam worden opgepakt. Waar komt de menufunctie op de pagina(‘s) en hoe is de menustructuur. Is die plat of hiërarchisch. Wat de techniek betreft, welke eisen moeten daaraan worden gesteld. Zal een externe host worden gebruikt of wordt voor een in-huis oplossing gekozen. Dat laatste betekent dat de organisatie de benodigde expertise in huis moet halen, om tenminste de website operationeel te houden. Ook bij het gebruik van de diensten externe hostorganisatie voor het draaien van de website, is het ongewenst dat men zich sterk bindt aan de technologie die exclusief is voor de dienstverlener. Veelgebruikte technologieën, maar ook technieken, hebben de voorkeur.
Dienstverlener in Groningen
Alvorens op zoek te gaan naar een dienstverlener van websites maken, moet er eerst worden bepaald wat van die dienstverlener wordt verwacht. Wil men die al vroegtijdig bij de ontwikkeling betrekken, waarbij gebruik wordt gemaakt van de expertise daarvan. Als grofweg de stappen worden onderscheiden, definiëren, ontwerpen, bouwen en installeren, wanneer komt de dienstverlener om de hoek kijken. Er is genoeg aanbod van dienstverleners en het is zinvol om rond te kijken, te onderzoeken, navraag te doen, te vergelijken, een oriënterend gesprek te hebben en voorstellen op te vragen. Maar nogmaals, zeker alvorens oriënterende gesprekken met leveranciers te hebben, moet men al redelijk goed weten wat men wil. Er moet richting gegeven worden aan het proces. Bent u gevestigd in Groningen, dan zou u eens naar de website vrijdagonline.nl kijken. Ook voor online marketing in Groningen kunt u daar terecht. Zie hiervoor de volgende paragraaf.
Online marketing in Groningen
Alleen een website implementeren, is niet voldoende. Er dient online marketing plaats te vinden. De website moet gevonden kunnen worden. Hoe hoog de website scoort bij zoekmachines, waarvan Google de meest gebruikte is, is daarbij zeer belangrijk. Dat wordt Zoekmachine Optimalisatie genoemd. De daarvoor benodigde expertise, bouw je niet zomaar op en het gebruik hiervoor van een externe dienstverlener is het overwegen waard. Vanwege de benodigde afstemming is het zinvol om een lokaal bedrijf te kiezen. Zoals eerder gezegd, zou u voor een website en online marketing in Groningen eens contact kunnen opnemen met vrijdagonline.nl.