De afgelopen jaren is telefonie behoorlijk veranderd. Waar de een kosteloos kan bellen. Naar vaste en mobiele nummers binnen Nederland. Betaald de ander nog altijd extra. Soms in de vorm van een onbeperkt bellen abonnement. Soms in de vorm van de aloude bellen per minuut.
De kosten voor bellen kunnen door betalen per minuut of vaste abonnementskosten oplopen. Dat is niet altijd nodig. Sterker nog, zeker in deze tijd kun je een besparing misschien goed gebruiken. Daarom is het goed om te vergelijken welke provider de beste tarieven hanteert. En het liefste zonder dat je hier twee jaar aan vast zit. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om geen vast nummer meer te hebben. Maar uitsluitend met een mobiel te bellen, waar kosteloos bellen naar vaste en mobiele nummers in Nederland inbegrepen is.
Natuurlijk is het geheel afhankelijk van de wensen die je hebt. Maar het kan lonen om kritisch te zijn door aanbieders te vergelijken. Waarbij je vooral let op de voordeligste mogelijkheid, welke past bij je gebruik, financiële ruimte of gezin.
Het is slim om zowel vaste als mobiele abonnementen te vergelijken. Soms kun je bijvoorbeeld ook een korting krijgen als je kiest voor een provider. Zo werken Vodafone en Ziggo bijvoorbeeld samen als aanbieder.
Waarom je nog zou bellen met een vaste lijn?
Het bellen via een vaste lijn neemt elk jaar af. Dat komt door de voordelige mobiele abonnementen waarmee je onbeperkt kunt bellen. Maar ook nog eens veel beter bereikbaar bent. Je hebt hierdoor ook geen meerkosten meer. Wat zeker tientallen euro’s voordeel kan opleveren. Waar je bij een vaste lijn vaak vast zit aan een vast maandbedrag om onbeperkt te kunnen bellen.
De mobiele verbindingen zijn ook nog eens veel betrouwbaarder geworden de afgelopen jaren. Een gemiste kans als je er dus geen gebruik van zou maken.
Zo heb je tegenwoordig overal een goed mobiel bereik als relatief snelle mobiele verbindingen. Dat alles is reden genoeg om een vaste telefoonlijn te laten verstoffen. Maar ook om ervoor te zorgen dat je veel geld kunt besparen door uitsluitend mobiel te gaan.
Zelfs bedrijven doen dit al. Hoewel ze nog altijd een vaste verbinding hebben zijn ze mobiel veel sneller direct bereikbaar. Daarin behalen ze dus veel winst met een snelle beschikbaarheid. Wat ze uiteindelijk veel kan opleveren. Omdat potentiële klanten direct de juiste persoon aan de lijn kunnen krijgen.
Waar sommige bedrijven nog altijd een vaste telefoonlijn hebben. Verbinden ze je vaak door naar een mobiel nummer. Soms direct door een keuzemenu. Soms door handmatig op te nemen waarna je in de wacht zal worden gezet om de juiste persoon te spreken.
Dat weerspiegeld de voordelen van mobiel zijn als particulier. Maar zeker zo belangrijk, ook als bedrijf. Waardoor je sneller kunt schakelen.
Heeft geen vaste telefoonlijn hebben nadelen?
Je hebt natuurlijk ook te maken met nadelen. Zo kan het voorkomen dat je soms bijvoorbeeld geen of weinig bereik hebt. Dan ben je zonder vaste lijn dus echt afhankelijk van wanneer de verbinding het wel weer doet. Zo zorgt een vaste lijn hebben ervoor dat je toch bereikbaar bent.
Ook is het zo dat de belofte tot een landelijke dekking niet voor elke provider geldt. Want soms heb je in een bepaalde omgeving nog altijd onvoldoende signaal. Waardoor je te pas en onpas een telefonisch bereik hebt. Dan biedt een vaste telefoonlijn voor thuis natuurlijk heel veel uitkomst. Wat zorgt dat uitsluitend kiezen voor mobiel bellen een nadeel is.
Maar meer nadelen van geen vaste telefoonlijn meer hebben zijn er niet. Omdat je via een mobiel netwerk toch steeds beter bereikbaar bent. Zeker met de komst van supersnelle 5G verbindingen.
Hoe weet ik wat een vaste telefoonlijn mij kost?
Je belt misschien met regelmaat via een vaste telefoonlijn. Wat je overigens veel beter mobiel had kunnen doen. Omdat het via je mobiele abonnement niets kost. Om daarachter te komen kun je de telefoonrekening of specificatie hiervan bekijken. Deze kun je vaak digitaal opvragen in een online account. Of misschien ontvang je deze al op maandelijkse basis.
Door te kijken wat de kosten voor je vaste telefoonlijn zijn (vaste abonnementskosten) als wat de belkosten zijn, kun je eenvoudig achter de kosten komen.
Je kunt op je specificatie inzien wat je abonnement kost. Vaak is de toevoeging van een vaste telefoonlijn slechts enkele euro’s. Waarna je de belkosten kunt inzien. Soms ben je aan belkosten bijna niets kwijt. Maar het komt ook voor dat je er toch tientallen euro’s per maand voor moet betalen. Kosten die je niet had hoeven maken.
Daarnaast heb je, misschien wel ongemerkt, ook naar betaalde telefoonnummers gebeld. Waar je met mobiel vaak gratis of voordeligere mogelijkheden voor had. Of je misschien net zo goed via de chat of mail contact had kunnen zoeken. Dankzij de smartphone kun je deze alternatieven vaak snel vinden op internet. Omdat je er gemakkelijk het internet mee op kan. Wat doorgaans geen extra geld kost.
Wat kan ik het beste doen om op belkosten te besparen?
Het is verstandig om de mogelijkheden te bekijken. Soms heb je aantrekkelijke combinatie voordeel of korting als je een pakket afneemt. Waarbij dus ook televisie en internet horen. Dat zorgt dat het hebben van een vaste lijn je in verhouding niets kost.
Maar als je een vaste lijn doorgaans niet gebruikt, is het hebben ervan overbodig. Wat elke euro die je hieraan kwijt bent een euro te veel! En als die euro maandelijks terugkomt ben je al snel tien tot twintig euro per jaar kwijt aan iets dat je niet gebruikt. Voor sommige mensen is dit veel geld!
Verder kun je bij aankoop van een mobiel abonnement kijken of je er onbeperkt mee kunt bellen. In veel gevallen is dit zo. Dan kun je dus gewoon bellen wanneer, hoe vaak of waar je wilt. Zonder je op de kosten hoeft te letten. Ontzettend handig. Omdat je voorafgaand weet wat je maandelijks mobiele kosten zijn. De vraag wie de beste mobiele provider is weten we helaas niet zo, de drie grote merken domineren altijd: KPN, Vodafone & T-Mobile.
Tot slot is het goed om te blijven vergelijken. Elke aanbieder heeft aantrekkelijke aanbiedingen of opties waarvoor je kunt kiezen. Veel van deze opties passen prima bij je gebruik. Maar zijn een heel stuk goedkoper. En als het even kan zit je er geen twee jaar aan vast. Of betaal je kosten voor het hebben van een mobiel bij je abonnement.
Het is dus ontzettend verstandig om:
- De kosten van je huidige belkosten te bekijken
- Mogelijkheden te zoeken om voordelig te bellen
- Het vergelijken van de mogelijkheden die er zijn.
- Een abonnement van maximaal 1 jaar te hebben.
Vooral de duur van abonnementen is op dit moment heel belangrijk. Omdat zowel de belkosten als het gebruik van mobiel internet volop in beweging is. Kun je op korte termijn ook andere soorten abonnementen verwachten, mogelijkheden of lagere kosten. Dan wil je niet vastzitten aan een termijn van twee jaar.