Bij het legen van de brievenbus vindt je vaak reclame folders. Hoewel je zou denken dat de meeste mensen dit meteen wegsmijten, heeft een action folder meer invloed dan je zou denken. Met de opkomst van online adverteren is het soms nog moeilijk om de aandacht van de klant te krijgen. Toch zijn er reclamefolders die het koopgedrag van de consument aanzienlijk kunnen veranderen.
Kleur van reclame folders
Waar vele producenten niet bij stilstaan, is het gebruik van een kleur voor een passende reclame folder. Wanneer men folders uitdeelt waarbij het kleur niet de juiste emoties opwekt bij een doelgroep, is het zeer moeilijk om te verkopen. Bijvoorbeeld, bij Action folder die gaan over beauty en lifestyle zullen er eerder pastel en zachtere kleuren gebruikt worden dan bij een reclame folder over een doe-het-zelf zaak. Het bestuderen van de kleurenpsychologie is zeker aan te raden om je succes met de folders te verhogen. Wat men ook niet uit het oog mag verliezen is het merk/brand. De kleuren van de reclame folder moeten steeds in dezelfde lijn vallen met de kleuren van het logo, zo weet de consument direct welke producent het is.
Vormen van reclamefolders
De meest voorkomende vormen bij reclamefolders zijn; zigzagvouw of wikkelvouw, ladder-vorm en boekjes. Uiteraard hebben verschillende vormen voor-en nadelen, maar in het algemeen wordt de boekjesvorm het meest gebruikt, net omdat die zo handig is voor de klant. Zorg er ook voor, dat de boekjes zijn aangepast aan de manier waarop je het aan de klant wil bezorgen. Grotere folders zullen meer voorkomen wanneer het wordt bezorgd via post, en kleinere bij het overhandigen in persoon of in de winkel. Hoe makkelijker en eenvoudiger, hoe meer de consument geneigd zal zijn om er eens in te bladeren.
Creëren van action folders
Om een aantrekkelijk folder te maken die nieuwsgierigheid opwekt, zijn er een aantal zaken die je moet onthouden. Een knallende kop is zeker aan te raden, net zoals kranten kun je koppen gebruiken om meteen de aandacht van de consument vast te houden. Er zijn gratis software programma’s waarin je folders of aparte koppen kunt bewerken die volledig gratis zijn. Vervolgens komen de sprekende beelden, hierbij is het van belang dat je vooral emoties opwekt(als dat eventueel je bedoeling is) die ervoor zorgen dat de klant een beeld krijgt van wat je allemaal te bieden hebt. Bij supermarkten is dit zeker niet altijd het geval, maar bij zelfstandigen kan dit een enorm verschil maken! Zelfstandigen zijn veel beter af met expliciete beelden die ze genomen hebben in hun zaak. Dit maakt het authentiek en oprecht. Door gebruik te maken van de juiste beelden bij de juiste doelgroep kan je grote successen boeken. Afhankelijk van je doelgroep mag je ook zeker niet je contactgegevens vergeten. Sommige producenten worden zo enthousiast over hun folders en de lay-out dat ze de essentiële zaken vergeten.
Verspreiden van reclamefolders
Tegenwoordig heeft iedereen het wel druk en is er zelfs geen tijd meer om een folder in ontvangst te nemen. Het verspreiden van folder via menselijk contact is de laatste jaren gedaald gewoon omdat het minder efficiënt is. Het is essentieel de je folder uitspringt tussen de rest en de concurrentie verpletterd. Als je folder tussen een stapel ligt in een winkel of waar dan ook, wil je zeker dat de klant de jouwe kiest. Zoals eerder vermeld speelt branding hierin een grote rol, door je te onderscheiden van de concurrentie. Je kunt zeker en vast eens spieken bij de concurrentie, en zien welke kleuren zij gebruiken of type folders. Daarna kun je verbeterpunten zoeken en een betere maken(wat niet altijd aan te raden is afhankelijk van de sector) of je kunt zelf een folder ontwikkelen die uniek is en uitspringt. Het gigantische voordeel bij deze strategie, is dat je bijna alle concurrentie irrelevant maakt, omdat je jezelf totaal anders presenteert.
Conclusie
Bij het maken van een reclamefolder, komt er meer bij kijken dan je denkt, folders maken is pure marketing met de bedoeling dat klant uiteindelijk bij jou zal aankloppen. Mensen willen steeds meer en meer hun schermtijd verminderen, daardoor schakelen ze automatisch u concurrenten uit die online adverteren. Zorg voor aantrekkelijke en vooral sprekende folders die eigenlijk zichzelf zouden moeten verkopen, hiermee zal je alvast successen boeken.