In de maand november is het weer zo ver: het de Verenigde Staten overgewaaide fenomeen, waarbij de kortingen je om de oren vliegen staat dan voor de deur. Black Friday, zoals dit kortingsfestijn wordt genoemd. Moet je dan met een slaapzak voor je favoriete winkel gaan liggen? Nee, dat hoeft gelukkig niet. Niet alleen fysieke winkels doen hier namelijk aan mee, maar ook online vind je tal van aanbieders die mee gaan in dit Amerikaanse concept.
Wat is het precies?
Al voor diverse gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis is de naam Black Friday gebruikt. Zo werd de economische crash van de economie destijds gekoppeld aan deze naam, maar later ook de verkeerschaos op een vrijdag in de stad Philadelphia. Weer wat later had Black Friday te maken met de winst die veel ondernemers maakten na een periode van zwakke verkoop, wat uiteindelijk tot een positief blijvertje heeft geleid: Black Friday als kortingsfeest. Sinds 2015 is het ook in Nederland een bekend en zeer geliefd fenomeen.
In toenemende mate spelen bedrijven in op deze unieke kans om consumenten te laten profiteren van fikse kortingen. Voor de meeste ondernemers is de periode rond black friday dan ook extreem druk. Niet alleen de voorbereiding vraagt het nodige, maar ook in de afhandeling van de talloze bestellingen gaat een hoop tijd zitten. Wil jij zeker weten dat jouw bestelling hier ook bij zit? Wees er dan op tijd bij.
Als eerste op de hoogte
Natuurlijk wil je als klant op de hoogte blijven en als eerste kunnen profiteren van de hoge kortingen. Dit kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld inschrijven voor nieuwsbrieven en push notificaties. Veel sites hebben ook een banner die de resterende dagen en uren vanaf een bepaald moment aftelt. Handig, want je weet precies hoe lang je nog hebt, voordat je er klaar voor moet zitten!
Ondoordachte aankoop of must have?
Het is aan te raden om enigszins gestructureerd je slag te slaan. Struin dus niet als een kip zonder kop allerlei sites af. Het risico is dan groot dat je met impulsaankopen opgescheept komt te zitten en gemist hebt wat je daadwerkelijk zocht. Scoor jij met black friday die camera die al zo lang op wensenlijstje staat of ga je nu voor dat ene, anders zo dure, parfummerk? Denk van te voren goed na over wat je graag wilt kopen. Misschien heb je al een tijd lang iets in je hoofd, maar was dit altijd te prijzig. Kerstinkopen lenen zich daarnaast ook perfect voor dit moment. Maak gerust een lijstje, zodat je weet wat je nodig hebt. Je kunt dit lijstje zelfs op een groot aantal sites zelf bewaren om vanuit daar eenvoudig naar je winkelmandje te verplaatsen als je het daadwerkelijk wilt kopen.
Kijk en vergelijk
Hoewel het kan lijken alsof je op een bepaalde site echt een mega aanbieding tegen bent gekomen, het kan altijd lonen om toch nog verder te kijken. Veel ondernemers doen mee met Black Friday en de prijzen kunnen dus zeker her en der nog uiteen liggen. Wees niet direct te hebberig om elk goedkoop product dus in je digitale mandje te leggen, maar neem de tijd en moeite om de prijzen van verschillende sites met elkaar te vergelijken. Je zult versteld staan van de extra korting die je op deze manier als het ware genereert.
Cyber Monday
Heb jij je slag niet kunnen slaan tijdens Black Friday? Het kan goed zijn dat je door de enorme drukte soms net achter het net vist. Gelukkig hoef je niet te treuren, want al snel volgt het volgende korting spektakel, namelijk Cyber Monday. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, moet je maar denken.